Monday, June 18, 2012

Piring Terbang Ciptaan Seorang Petani

Sebelum nie kita pernah kluarkan entri mengenai kehebatan ciptaan China iaitu jenama cikai tapi teknologi dasyat, tapi kali aku nak tunjukkan satu lagi kehebatan orang dari negara China nie.Dia nie bukan dari orang-orang terpelajar tapi mampu untuk mencipta piring terbang.Shu Mansheng merupakan seorang petani yang berusia 46 tahun.Siapa sangka seorang petani yang hanya berpendidikan sekolah asas nie mampu untuk mencipta dan menerbangkan piring terbang ini.

Walaupun hanya berpendidikan sekolah asas, beliau mempelajari sendiri bahagian mekanikal dan elektronik untuk menghasilkan piring terbang yang mempunyai 8 enjin nie.Nie bukan ciptaan pertama beliau tau, terdapat 2 ciptaan pesawat yang direka beliau sebelum nie namun kedua-dua pesawat beliau sebelum nie gagal. Pesawat pertama tidak dapat berlepas kerana tayar meletup dan yang kedua plak musnah sebelum berlepas.

Shu Mansheng telah melaburkan sebanyak 60;000 Yuan atau 9,400 dolar untuk menjayakan Piring terbang nie yang mengandungi 8 enjin motosikal. Penerbangan pertamanya ini hanya dapat terbang setinggi 2 meter namun beliau masih cuba untuk mengubahsuai piring terbang nie untuk menjadi lebih bagus.

via

4 Comments
Comments

4 comments:

  1. giler la.. sape sngka kn petani pon leh cipta bnde camtu.. ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xper...walaupun petani tapi dia bercita-cita nak ajar budak2 kat china wat pesawat mcm dia tau

      Delete
  2. petani moden kot dia nie...hehehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...